وب و اپلیکیشن
۵ دستگاه اجتماعی نوآورانه در جهان
منتشر شده
2 سال پیشروی
به وسیله
علیرضا اصیلی
امروزه همه رسانهها به سبک رسانههای اجتماعی هستند. شما دیگر به سادگی یک نمایش تلویزیونی را نمیبینید، اخبار را نمیخوانید، به سینما نمیروید و به موسیقی گوش نمیدهید. شما در مورد موارد غیرواقعی یک نمایش تلویزیونی پست میگذارید. شما یک لینک مقاله خبری را با دوستان فیس بوک خود به اشتراک میگذارید، در کنار یکدیگر فیلم طعنهآمیز خود را ویرایش میکنید و آن را در اینستاگرام، YouTube و دیگر شبکه های اجتماعی ارسال میکنید و لیست پخش موسیقی خود را از طریق Spotify به اشتراک میگذارید.
این راز بزرگ نیست که ما دیگر فقط «مصرفکنندگان» محتوا نیستیم، بلکه مفسران، به اشتراک گذارندگان، سازندگان و باز سازندگان شدهایم. گجت سازان این روند را تشخیص میدهند و دستگاههایی را ایجاد میکنند که دارای جنبههای اجتماعی ساختهشده در DNA دیجیتال خود هستند.
تلفنهای هوشمند و تبلتهای اخیر به ابزارهای ارتباط جمعی پیشرفته مجهزند. عکس و فیلم میگیرند و ما آنها را ویرایش کرده و به صورت آنلاین پست میکنیم، اما چشمانداز دستگاههای اجتماعی به سرعت در حال گسترش است تا همه چیز را از دوربین دیجیتال خود را در تلویزیون نیز داشته باشید. در ادامه به ۵ دستگاه اجتماعی نوآورانه یا وسیله ارتباط جمعی مبتکرانه اشاره میشود که نگاهی اجمالی به زندگی آینده کاملاً یکپارچه شما میدهد.
۵- جعبه تنظیم رسانه های اجتماعی
دستگاههایی مانند Roku با برنامههای وب بارگیری میشوند تا بلافاصله ویدیو، موسیقی و عکس را از سایتهایی مانند Netflix، Vudu، YouTube و Spotify پخش کنند. ویدیوی جریان فوری یکی از سریعترین شکلهای محتوای آنلاین است و پتانسیل زیادی برای ادغام با رسانههای اجتماعی دارد.
از طریق خدمات اشتراکی مانند Netflix، آمازون نخست، هالاپلاس، کرکل و HBO GO، مصرفکنندگان میتوانند فیلمهای موردعلاقه خود و برنامههای تلویزیونی خود را با یک کلیک بر یک دکمه در دستگاههای موردعلاقه خود پخش کنند.
ابزارسازان به سرعت در این مسیر حرکت میکنند و هیجانانگیزترین دستگاهها، نسل جدیدی از جعبههای تنظیم شده است که ویدیوهای باکیفیت بالا را از اینترنت بهطور مستقیم بر روی تلویزیون شما منتقل میکند دستگاههایی مانند Roku، Boxee، Apple TV و Google TV با استفاده از کابل HDMI به اینترنت از طریق WiFi و به تلویزیون شما وصل میشوند.
دستگاهها با برنامههای وب بارگیری میشوند تا بلافاصله جریان ویدیو، موسیقی و عکس را از سایتهایی مانند Netflix، Vudu ،YouTube ،Pandora ،Spotify و Flikr پخش کنند. از آنجا که جعبههای تنظیم شده به اینترنت متصل هستند، کاربران میتوانند لیست پخش ویدئو و موسیقی خود را با شبکههای اجتماعی موردعلاقه خود به اشتراک بگذارند.
به عنوان مثال، هر دو Roku و Boxee شامل برنامه Spotify است. با Spotify، کاربران میتوانند میلیونها آهنگ رایگان را از طریق تلویزیون خود پخش کنند. آنها همچنین میتوانند لیست پخش Spotify خود را در فیس بوک به اشتراک بگذارند و ببینند که دوستانشان در حال گوش دادن به کدام آهنگ هستند. برنامه فیس بوک خود را برای جعبه تنظیمشده به نام کانال فیس بوک Photos and Videos توسعه داده است.
با همگامسازی حساب کاربری فیس بوک خود با برنامه Roku، میتوانید کلیپهای ویدیویی تمام صفحه را به اشتراک بگذارید و عکسها را از اخبار فیسبوک خود و یا دیوار دوستان خود جستجو کنید. شما همچنین میتوانید «عکسها و فیلمها» را لایک کنید، اما نمیتوانید نظرات خود را از طریق جعبه تنظیمات بگذارید.
۴- کنسولهای بازی
WiiU شامل Miiverse است، جایی که بازیکنان میتوانند از نمادهای Mii خود استفاده کنند تا دوستان خود را با سایر بازیکنان، چت، پستهای پیام و حتی نمایش تصاویر از داخل بازیها به اشتراک بگذارند.
«بازی اجتماعی» یکی از داغترین صنایع آنلاین است. شرکتهایی مانند Zynga، که با FarmVille به موفقیت دستیافتهاند، ثابت کردهاند که گیمرها مایلاند امتیازی بالا خود را به اشتراک بگذارند و از طریق شبکههای اجتماعی دوستانشان را به چالش بکشانند.
هنگامیکه مایکروسافت در سال ۲۰۰۲ Xbox Live را راهاندازی کرد، ایده بازی تعاملی را تغییر داد. نه تنها شما میتوانید با سایر بازیکنان در سراسر جهان بازی کنید، بلکه حتی شما میتوانید با استفاده از صدا و چت سریعتر صحبت کنید.
امروزه تمام کنسولهای بازی با امکان اتصال به اینترنت و با داشتن قدرت برقراری ارتباط با یک جامعه بزرگ از گیمرها در سراسر جهان است . WiiU آخرین کنسول بازی از آمریکا، تأیید تعهد صنعت بازی به ساخت کنسول بازی همه در یک پورتال هم برای سرگرمی و هم تعامل اجتماعی بود.
WiiU که در ماه نوامبر سال ۲۰۱۲ در آمریکای شمالی منتشر شد، Miiverse را شامل میشود که بازیکنان میتوانند از نمادهای Mii خود برای ایجاد دوستی با دیگر بازیکنان، چت، ارسال پیام و حتی اشتراک تصاویر از داخل بازی استفاده کنند.
WiiU نیز با یک سرویس جدید به نام Nintendo TVii وارد بازار شده است. در هنگام تماشای TVii میتوانید از صفحه کلید مجازی در بازی پد برای اشتراکگذاری نظرات با دوستانتان در فیس بوک، توییتر و مایورس استفاده کنید.
داشبورد ایکس باکس ۳۶۰ برای استفاده از برنامههای فیس بوک و توییتر برای به اشتراکگذاری تصاویر و نظرات در بازی با دوستان استفاده شده است، اما مایکروسافت برنامههای خود را در به روزرسانی اجباری نرمافزار ۲۰۱۲ کاهش داد. در عوض، Xbox 360 اکنون شامل دسترسی به آخرین مرورگر وب مایکروسافت یعنی IE 9 است که بازیکنان میتوانند برای ارسال پیام به شبکههای اجتماعی مورد علاقه خود به طور مستقیم از کنسول بازی استفاده کنند.
کنسول پلی استیشن ۳ سونی شامل PlayStation Home، دنیای مجازی است که نماد شخصی شما با دیگر کاربران PS3 ارتباط برقرار کرده و در بازیهای آنلاین رایگان رقابت میکند. PS3 دسترسی داخلی به فیس بوک یا توییتر ندارد (هرچند شما میتوانید برنامههای خود را آپلود کنید)، اما انجمن طرفداران PS3 در سایتهای رسانههای اجتماعی با ۱.۴ میلیون دنبال کننده بیشتر از طرفداران Xbox توییتر ۷۷۴،۰۰۰ دنبال کننده فعالتر هستند.
۳- دوربینهای دیجیتال
پس از گرفتن عکس فوری با Nikon Coolpix S800c، شما میتوانید تصویر را مستقیماً در دوربین ویرایش کنید و آن را با استفاده از برنامههای ساخته شده در شبکه اجتماعی مورد علاقه خود آپلود کنید. نیکوناسا مایک الگان از ” جهان کامپیوتر” در یک پست وبلاگ در سپتامبر ۲۰۱۲ درباره «ظهور ابزار تصویر اجتماعی» نوشت.
وی با اشاره به انفجار پینترست (Pinterest) که تقریباً به طور کامل توسط تصاویر گرفته شده است، تنها نمونهای از این واقعیت است که تصاویر مهمترین رسانههای اجتماعی هستند. بهترین شاهد برای اثبات برتری تصاویر خرید برنامه به اشتراکگذاری تصاویر اینستاگرام توسط فیسبوک به مبلغ یک بیلیون دلار است.
با این حال، یک تصویر به اندازه ۱۰۰۰ کلمه ارزشمند است، که خیلی سخاوتمندانهتر از ۱۴۰ کاراکتر توییتر است. مصرفکنندگان تمایل به ابزارهایی دارند که به آنها اجازه میدهد تصاویر باکیفیت بالا بگیرند و فوراً از طریق شبکههای اجتماعی مورد علاقه خود به اشتراک بگذارند.
گوشیهای هوشمند برای این کار شگفتانگیز هستند. آیفون ۵ همراه با یک دوربین ۸ مگا پیکسلی ساختهشده است و عکسها بهسرعت میتوانند ویرایش شده و به شبکههای اجتماعی بیشماری ارسال شوند. تولیدکنندگان دوربینهای دیجیتال به افزایش ابزارهای تصویر اجتماعی توجه دارند و امیدوار هستند که بازاری برای دوربینهای با وضوحبالا با ویژگیهای گسترده رسانههای اجتماعی وجود داشته باشد.
Nikon Coolpix S800c اولین دوربین با مغز گوشی هوشمند است. S800c دارای Wi-Fi دارای سیستم عامل اندروید گوگل است و شامل یک صفحهنمایش ۳.۵ اینچی (۸.۸۹ سانتیمتر) است. پس از گرفتن یک عکس فوری با حسگر ۱۶ مگا پیکسلی، میتوانید تصویر را مستقیماً در دوربین ویرایش کنید و آن را با استفاده از برنامههای داخلی به شبکه اجتماعی مورد علاقه خود منتقل کنید.
سامسونگ نیز مجهز به Wi-Fi است و گزینه “اشتراک اجتماعی” را برای آپلود عکس و ویدیو بهطور مستقیم به شبکههای اجتماعی مانند فیس بوک، یوتیوب و پیکاسا فراهم میکند. هر دو دوربین دارای صفحهکلید روی صفحهنمایش برای ایجاد عناوین کوتاه و زیرنویس همراه با عکس هستند.
۲- تبلتها
اگر شما تلویزیون را با یک iPad یا تبلت در دست تماشا میکنید، بیشتر احتمال دارد که به صورت همزمان توییت کنید و یا در مورد یک نمایش در رسانههای اجتماعی صحبت کنید تا اینکه گوشیهای هوشمند داشته باشید.( شرکت اپل)
وقتی Nielsen در ماه جولای ۲۰۱۱ مصرفکنندگان آمریکایی را مورد بررسی قرار داد، تنها ۳ درصد از دستگاه تبلت برای دسترسی به رسانههای اجتماعی استفاده میشدند. اما تنها یک سال بعد این تعداد به ۱۶ درصد افزایش یافت.
کاربران تبلت دارای ارتباطات متفاوت با دستگاه خود نسبت به کاربران گوشیهای هوشمند هستند و این رابطه بر نحوه استفاده از رسانههای اجتماعی تأثیر میگذارد. تبلت بزرگتر از گوشیهای هوشمند است، که باعث میشود به آنها نسبت به آنهایی که به راحتی در جیب شما جا میشوند کمتر گوشی همراه گفته شود.
همچنین بیش از نیمی از آی پدها که در سراسر جهان فروخته میشوند فقط وای فای هستند، به این معنی که اکثر کاربران آِی پد وقتی که در محدوده یک شبکه وای فای هستند تنها میتوانند به رسانههای اجتماعی دسترسی داشته باشند.
کسانی که از تبلت استفاده میکنند به احتمال زیاد نسبت به استفادهکنندگان از تلفن همراه بیشتر در خانه از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. تماشای ورزش به صورت زنده یک موضوع محبوب است، همان طور که تماشای یک نمایش واقعی در تلویزیون جذاب است. به گفته نیلسن، ۴۴ درصد از کاربران تبلت ایالاتمتحده در مقایسه با ۳۸ درصد از کاربران گوشیهای هوشمند هر روز مشغول تماشای تلویزیون هستند.
اندازه صفحه نمایش بزرگ تبلتها آنها را مناسب برای نمایش هنری چندین رسانهای میکند. فیلیپبرد (Flipboard) برنامهای است که منابع خبری، وبلاگها و سایتهای رسانههای اجتماعی را باهم در یک مجله تمام صفحه “flippable” میکشاند. تبلتها همچنین ایدئال برای مشاهده تصاویر با وضوح بالا و تماشای کلیپهای فیلمهای HD هستند، که هر دو حجم وسیع محتوای اجتماعی را تشکیل میدهند.
۱- گوشیهای هوشمند
گوشی هوشمند INQ Cloud Touch تماس تلفنی برقرار میکند، اما صفحه آن برای دسترسی سریع به فیس بوک و سایر رسانههای اجتماعی طراحی شده است.
تلفنهای هوشمند و رسانههای اجتماعی برای یکدیگر ساخته شدهاند. اکثر مردم از گوشیهای هوشمند خود به عنوان یک پرکننده فاصله استفاده میکنند. راهی برای وقتکشی چند دقیقهای در مترو، در صف قهوه، و حتی – بله – در حمام و فضاهای خصوصی.
بیش از یک سوم از کاربران رسانههای اجتماعی در سن ۱۸ تا ۲۴ سال به سایتهای مورد علاقه خود در جان دسترسی دارند. شبکههای رسانههای اجتماعی برای اهداف مشابه یک هدف مشترک را دنبال میکنند و از طریق شبکههای محبوب مانند فیس بوک، توییتر و پینترست، اطلاعات سریع، سرگرمی و ارتباطات اجتماعی را فراهم میکنند.
واقعیت این است که ما هم اکنون میتوانیم از طریق برنامههای گوشیهای هوشمند بومی و وب موبایل به رسانههای اجتماعی دسترسی داشته باشیم و از ابزارهای اجتماعی و شبکههای اجتماعی که دوستشان داریم لذت ببریم. به گفته دولت رسانهای نیلسن: گزارش رسانههای اجتماعی ۲۰۱۲ به این نکته اشاره میکنند که ۴۶ درصد از کاربران رسانههای اجتماعی در آمریکا از تلفنهای هوشمند خود برای دسترسی به شبکههای اجتماعی استفاده میکنند و در منطقه آسیا و اقیانوس آرام این رقم به ۵۹ درصد میرسد.
فیس بوک هنوز رسانههای اجتماعی موبایل را تحت کنترل دارد و در سال ۲۰۱۲ بیش از ۷۸ میلیون کاربر آمریکایی داشته است. توییتر،فوراسکوور و گوگل پلاس در به ترتیب با تعداد مخاطبان ۲۲.۶ میلیون، ۱۰.۳ میلیون و ۹.۶ میلیون نفر در مرتبههای بعدی قرار گرفتهاند.
برای سرمایه گذاری در این مسیر، شرکت INQ بریتانیا گوشی هوشمند Cloud Touch خود را برای معتادان فیس بوک به بازار فرستاد. گوشی هوشمند از لحاظ فنی تماس تلفنی برقرار میکند، اما در مجموع برای دسترسی سریع تمام صفحه به دوستان فیسبوک، اخبار فیسبوک و چت گام فیسبوک طراحیشده است.
دنیا هنوز منتظر ابزارهای تغییر بازیهاست که کاملاً در کنار سرگرمیهای ما در زندگی اجتماعیمان باشند. اپل به این هدف نزدیکتر شده است. آیفون به طور کامل بخش گوشیهای هوشمند را دگرگون کرد. به یاد داشته باشید که Blackberry بهعنوان ابزار “داغ” شناختهشده بود – iPad دنیای فنّاوری را وادار به باور کردن پتانسیل فوقالعاده تبلتها کرد. و اجازه دهید در مورد iTunes فراموش نکنیم، که محتوای موسیقی، فیلم و تلویزیون را از کیفیت پایین در هنگام به اشتراکگذاری فایلها نجات داد و ثابت کرد که مردم عاقل ۹۹ سنت را برای یک آهنگ پرداخت خواهند کرد.
پس چرا تلویزیون اپل به موفقیت مشابهای دست نیافت؟ اپل به شما اجازه میدهد همه محتوای دیجیتال خود را در با هر وسیله در خانه به اشتراک بگذارید و فیلمها و تلویزیونهای باکیفیت بالا را از iTunes یا Netflix پخش کنید، اما ارتباطات بصری و سادهای با شبکههای اجتماعی مورد علاقه ما ندارد. WiiU به نظر میرسد که نزدیکترین چیزی به دستگاه بازی، سرگرمی و اجتماعی همه جانبه است، اما آیا گوی سبقت از آن ربوده خواهد شد؟
خوشحال می شویم نظرات خود را در مورد ابزارهای اجتماعی و فناوری سرگرمی بنویسید.